maandag 9 maart 2015

Ik heb Marokko Gezien!! Week Numero 6

Buen Dia!

Een foto van een mooi auto, omdat ik dat leuk vind
Na een lekkere zonnige week met een sportieve afsluiting, was dit weer een lekkere rustige week met
een wat minder sportieve afsluiting maar wel met een leuk uitstapje. Het was een week van drukte op kantoor bij de collega's en de rust bij mij! Gewoon zoals het hoort! Grapje... Deze week was gewoon... een week in Spanje, geen rare dingen dus, dat mag ook wel weer eens.


Maandag 02-03-2015 was weer een nieuw begin van een nieuwe week. We begonnen gewoon, zoals elke "normale" dag om 10:00 uur. Op de planning van die dag stond dat ik weer de auto zou moeten wassen... Ook deze keer ben ik daar niet aan toe gekomen... Wat heel vervelend is aangezien de auto zo steeds viezer wordt. Ik heb het zo druk gehad dat ik er weer niet aan toe gekomen was.

De dag begon zoals gewoonlijk met het bijhouden van de wisselkoersen van vrijdag en het weekend. Dit heb ik weer netje opgeschreven in Excel en opgeslagen.

Na he bijhouden van de wisselkoersen, ben ik begonnen met de voorbereidingen van mijn marktonderzoek. Dit is één van de stage opdrachten die ik verplicht van school moet doen. Dit is ook één van de opdrachten die uitgebreid met meneer Jong besproken had toen hij vorige week bij me op bezoek kwam. Op internet ben ik de ochtend tot een uur of 12 bezig geweest met het zoeken naar een site die goed uitlegt over hoe je op een hoofdvraag komt en hoe je die dan formuleert. Rond half 1 had ik dan de perfecte site gevonden die alles tot op de puntjes uitlegt hoe je een hoofdvraag en deelvragen formuleerde. Deze website had allemaal tips, do's and don'ts voor het maken en formuleren van deze verschillende vragen. Dit ben ik heel braaf wezen opschrijven in mijn eigenwoorden, zodat ik het kan gebruiken als ik ga beginnen met mijn marktonderzoek. Na 2 A-4tjes te hebben opgeschreven besefte ik dat ik moeilijk aan het doen was... Ik heb een mooie laptop op mijn bureau staan die voorzien is met microsoft word... En wat doe ik, ik schrijf alles op met pen en papier... Hoe "slim" kan je zijn... Ik dacht van, ik ben nu toch al bezig met alles over schrijven op papier, dan ga ik het af maken ook op papier. Ik kon mijzelf wel even voor mijn kop slaan zo dom voelde ik me... Maar goed uiteindelijk zat ik op 3 en een half A-4tjes en dan was ik nog niet klaar met alles. Omdat ik alles met pen en papier deed  was ik ook bezig tot 6 uur met schrijven, schrijven en nog eens schrijven... Maar de dag vloog wel voorbij. Voor ik het wist werd er al weer ¡VAMOS! geroepen door het kantoor.

Dinsdag 03-03-2015 was een dagje dat zo snel ging. Voor ik het wist was het al weer 6 uur en kon ik naar huis toe!
Het was wel precies de zelfde dag als maandag. Ik was weer van plan om de auto te wassen en ben er weer niet aan toe gekomen. Ik was zo bezig met andere opdracht die ik op werk moest doen.

Ik kreeg de opdracht om samen met Marijke te zoeken naar hoe we een pages document konden lezen in word. (Pages is een Apple applicatie die alleen voor apple producten is bestemt en niet te lezen is in word) We zijn hier de hele ochtend mee bezig geweest om op internet te vinden hoe we dit kunnen oplossen... Het enige wat ik gevonden had was het pages document omzetten in PDF... Maar we moesten een doc. document hebben... uiteindelijk zijn we tot de conclusie gekomen dat als we dat zouden willen doen dat alleen maar kan als je de applicatie Pages heb... Dus zijn we gaan kijken in de apple store voor de applicatie. Tot onze schrik kwamen we er achter, dat als je het zou willen hebben op je iPad of iPhone dat je er €9,99 voor moet betalen. Voor een stomme applicatie is dat best duur... En toen bedacht ik me dat er een kans is dat ik die applicatie op mijn iPad heb staan. Ik kon me nog herinneren dat die applicatie een tijdje gratis te krijgen was uit de apple store. Maarja... ik had mijn iPad niet mee... Dus hebben we het zo gelaten en dan zou ik mijn iPad de volgende dag mee nemen naar stage.

Na het lange, nutteloze onderzoek op internet, ben ik weer verder gegaan met het schrijven van mijn hoofdvraag en deelvragen. En elke keer dat ik weer een zere vinger kreeg van het schrijven, bedacht ik me dat het overtypen toch een beter idee is... Dus toen ik klaar was en 5 A-4tjes vol geschreven had met tips en tricks voor het formuleren van de hoofdvraag en deelvragen, ben ik het toch maar over gaan typen op mijn laptop... voor het geval dat ik per ongeluk het schrift zou weggooien en alle mijn aantekeningen kwijt zou zijn. Dus ik ben lekker tot 6 uur bezig geweest met het overtypen van alles wat ik opgeschreven had.

Om 6 uur kwam iemand naar binnen met het grote nieuws dat Maria Luz haar bedrijfsbusje af was en voor gereden stond. Dus zijn we met iedereen uit het kantoor naar de parkeerplaatsen gerent en hebben haar nieuwe bedrijfsbus bewonderd! Uiteindelijk werd het dus half 7 dat ik echt weg kon rijden, op naar huis!

Woensdag 04-03-2015 Was de grote dag! De grote dag dat ik me eindelijk aan mijn schema hield! Maar het begon begon gewoon weer met een lekker kopje thee en de wisselkoersen. Ik heb na het invullen van de wisselkoersen de grafiek bekeken van alle koersen (EUR-GBP, GBP-EUR en EUR-NOK, NOK-EUR) om te kijken of de koersen dalen, stijgen of constant zijn.

Na mijn dagelijkse routine kwam Marijke binnen met de vraag of ik mijn iPad mee had genomen... En natuurlijk ben ik dat vergeten... Als mijn hoofd niet vast zat dan was ik die zeker wel 100x vergeten of kwijt... Nou gelukkig was ik mijn iPad niet kwijt maar wel vergeten. Maar gelukkig had zij haar iPad mee. Maar geen Pages... Wat nu?

Na het Pages probleem op en het probleem met de vergeten iPad ben ik weer doorgegaan met het afwerken van mijn to do list van de dag. Ik ben dus verder gegaan met het maken van de hoofdvraag en de deelvragen. Uiteindelijk ben ik tot een hoofdvraag gekomen voor mijn marktonderzoek en heb ik 2 verschillende deelvragen kunnen bedenken van de 4.

Om half 4 was het grote moment daar! IK HEB EINDELIJK, na bijna 1 week de auto gewassen!! En blij dat ik was dat ik het gedaan had! WAUW. Ik voelde me helemaal weer vrolijk en top! Ik had echt weer het  gevoel dat ik wat goeds gedaan had! Toen ik terug kwam in het kantoor ben ik weer verder gegaan met mijn stageverslag tot 6 uur.

Regen in Marbella... Ja dat is ook mogelijk
Donderdag 05-03-2015 Was een lekker rustig, regenachtig dagje. En daar baalde ik van want ik had de auto gewassen de vorige dag... Dus het had eigenlijk geen nut dat ik het gedaan had, want na de regenbui kan ik gewoon weer de auto gaan wassen... Joepie... Was ik een keer blij dat ik de auto gewassen had, is het voor niks geweest.

Maar voor de rest was het wel een goed dagje. Ik heb alle taken die ik voor die dag af wilde hebben, afgekregen. Mijn dagelijkse routine kwam ook weer aan bod, maar was niet het leukste begin. Ik drink elke ochtend (bijna elke ochtend) een kop menta thee op kantoor, maar die thee was op en ik ben geen fan van de English thea. Dus had ik alleen nog keuzen in groene thee. En vies dat de thee was! WAUW! Van de thee kreeg ik de hele tijd een rillingen en kippenvel, tot mijn grote spijt heb ik de thee weg gedaan ben ik maar aan het water gegaan...

Maar goed ik ben dus na het vervelende begin van de dag lekker aan de slag gegaan met mijn taken. Wisselkoersen, marktonderzoek en mijn stageverslag. Ook heb ik even met Marijke over mijn reclame plan gehad, helaas werd het op een gegeven moment druk op kantoor en hebben we 3 pogingen gedaan om het te bespreken en na de 3de keer  hebben we het verschoven naar de volgende dag. Om 6 uur ben ik gewoon weer naar huis gegaan en hebben we die avond de finale van Wie Is De Mol? gekeken! En raad eens wie er goed zat! Wie wist wie de Mol was! MARNIX!! Ja Ja ik had het goed! Ik kon dus met een gerust hart slapen!

Vragenlijst en opname apparatuur
Vrijdag 06-03-2015 Was de kortste dag van de week! Ik heb die dag veel gedaan in 6 uurtjes!

Ik heb die dag een afspraak gemaakt met Marijke en Maria Luz voor een interview diezelfde dag. Ik wilde graag een interview doen met hen om zo een beter beeld te krijgen van het gebeuren waar ik een reclameplan voor schrijf en om het te gebruiken in een artikel die ik moet schrijven.
Ik had een aantal vragen voorbereid voor Marijke en Maria Luz. Dit gesprek heb ik opgenomen. Dat was een opdracht van school, om een klanten gesprek te voeren en op te nemen. Zo gezegd zo gedaan. In het begin ging het goed en heb mijn vragen goed kunnen stellen aan Marijke en Maria Luz. Maar na 2 á 3 keer gestoord te worden, een hongerige gevoel in onze buik en grapjes hier en daar, werd het toch een wat... hoe zeg je dat nog netjes... een wat minder serieus gesprek. Laat ik het zo zeggen ik heb goed antwoord gekregen op mijn vragen, alleen het gesprek duurde wel lang zo.

Na het gesprek heb ik de vragen overgetypt naar mijn laptop zodat ik dat weer kan gebruiken voor in mijn stage verslag.

Na mate de dag voorbij vloog en we steeds dichterbij het einde van de middag kwamen, verliet iedereen, één voor één het kantoor op Marijke en ik na. Het was vrijdag middag en niet meer zo druk op kantoor dus heeft Marijke mij getest op mijn muziek kennis. Ze liet een aantal intro fragmenten horen van muziek van dit moment en dan most ik zeggen wie de artiest was en hoe het nummer heet. Ik ga die uitdaging natuurlijk wel aan aangezien ik een muziek fanaat ben. Ik hoefde maar het intro te horen van een nummer en ik wist dat wie het was en hoe het heette. Ik had 1 fout en bij 1 kende ik de artiest het de titel niet maar het nummer wel! En ik geloof dat ze mij in totaal 7 intro's liet horen! Nou vind ik toch weer goed van mijzelf! Na de "test" hebben we gewoon de muziek aangehouden en zijn we natuurlijk mee gaan zingen met de muziek die opstond terwijl we hard aan het werk waren. Rond 4 uur kreeg ik toestemming om naar huis toe te gaan en dat heb ik ook gedaan.

Tarif, Atlantische oceaan kant
Zaterdag 07-03-2015 Was de dag van het uitstapje van de week. Het plan was om naar het zuidelijkste puntje te gaan van Spanje en van Europa: Tarifa! Dit is de place to be voor surfers van over de hele wereld. Het plan was om Whale watching te gaan doen. Volgens bepaalde website's is het tussen maart en mei het beste moment om walvissen te spotten in de golf van Gibraltar. En als er iets is wat ik hoog op mijn verlanglijstje heb staan met dingen die ik gezien moet hebben, is het wel walvissen! Dus we keken daar helemaal naar uit om dat te gaan doen!

De tocht naar Tarifa toe is een schitterende, simple tocht. Het is 1 weg die je maar blijft volgen maar heel verschillende. De ene keer zie je aan de ene kant strand en zee en aan de andere kant stad, of strand en zee en bergen, of bergen en bergen. Het is gewoon een mooie route langs de kust van Zuid - Spanje. Langs de route kom je langs bekende plekken zoals Gribraltar, Estapona en Algeciras.

Toen we aankwamen in Tarifa aankwamen, was het bijna een onmogelijke klus om een parkeerplaats te vinden. In elk steegje, open plek stond het vol met auto's. We zijn daarom dus ook bijna door het hele stadje gereden opzoek naar een parkeerplek. Toen we een parkeerplek gevonden hadden zaten we te twijfelen of we wel mogen staan. Het waren parkeerplekken met blauwe lijntjes er omheen... In Nederland betekent het dan dat je zo'n blauwe parkeerkaart moet hebben, maar al snel werd het duidelijk dat, dat betekende dat je moet betalen om te kunnen parkeren. Dus zijn we ergens gaan staan, hebben we €1,- in de automaat gestopt en kregen een kaartje met daarop dat we tot en met 09-03-2015 mogen parkeren op die plekken. Dus voor €1,- mogen we daar 2 dagen staan! Goeie deal toch!

Toen we dat allemaal geregeld hadden zijn we als eerste naar de oficina de turismo, om te vragen voor het walvis spotten. Tot ons verdriet was het niet mogelijk om dat te gaan doen... omdat te hard waaide... Teleurgesteld dat we waren... niet normaal... Wel hebben we een kaart gekregen van het stadje met alle bezienswaardigheden. Op een terrasje, tijdens de lunch hebben we planning gemaakt met dingen die we wilde zien.

De Golf van Gibraltar en Marokko in de verte
Na het lunchen zijn we richting het puntje gelopen van Spanje. Weer een tegenvaller... de weg naar
het puntje toe, die dwars door de zee gaat naar een eiland, was afgesloten wegens de hoge golven die over de weg heen gingen. Dus hebben we een aantal foto's gemaakt vanaf het punt waar we wel mochten staan. Je moest wel iets voor je gezicht doen, omdat het zo hard waaide niet normaal. De wind liet al het zand van de stranden op waaien en liet dat hard in je gezicht komen. Het was een natuurlijke scrub... Maar het zand zat echt overal! zelf in mijn broek, terwijl ik die toch echt aan had gehouden.

Na het maken van foto's van de golf en het puntje van Spanje, zijn we terug gegaan naar de stad om door het oude gedeelte te lopen. Helaas was alles dicht en liep er bijna niemand op straat... Ik kreeg toch het gevoel dat het een soort spookstad was... Wat jammer is, aangezien het wel een leuke stad kan zijn. We zijn nog even een kerk in gegaan die net open ging en zijn toen weer terug gegaan naar de auto.

Tarifa was niet helemaal wat ik verachtte. Het was een beetje een dooie boel, maar eind maart begin april, als de walvis bootjes weer gaan varen, zijn we van plan om er nog een keer heen te gaan! Dus wie weet is het dan wel een top stad!

Onder dit blog bericht komen nog wat foto's die gemaakt zijn in het stadje zelf.

Het straatje naar het pleintje
Zondag 08-03-2015 konden we lekker uitslapen tot half 11. En hadden we niks op de planning staan. Wel moest ik de auto schoonmaken en tanken, maar voor de rest helemaal niks op de planning. Heerlijk zo'n dag. Maar ik heb die ochtend de auto gewassen en bijgetankt en rond 2 uur was ik weer terug. Charlotte kwam met het idee om iets te gaan doen, gezellig ergens te gaan lunchen, dus zijn we richting het centrum van Marbella gereden. Charlotte heeft een ander deel van het oude centrum laten zien en we zijn toen naar een klein, snoezig pleintje gelopen. Op dit pleintje was een fontein, een kerk, leuke huisjes en een leuk terrasje. We hadden besloten om op dat terrasje wat te gaan eten en te drinken. En het was heerlijk! We hadden allebei de gemarineerde zalm voor €9,-. En ik heb genoten!

Toen we klaar waren met eten, wilde Charlotte nog een toetje en bestelde een Tiramisu. Toen de ober terug kwam met de Tiramisu vroeg hij aan Charlotte of zij het goed vond of haar Boyfriend ook een lepel mocht. Ik antwoord dat ik het niet wilde en zij antwoordde daarna: ' I don't want to share.' (en bedankt Charlotte...) Maar toch liet hij een tweede lepel achter. Toen hij weg was barste we beide in lachen uit.... Boyfriend... Wat een grap! Maar de homemade Tiramisu was wel iets waar je van kan genieten! Heerlijk!

Toen Charlotte klaar was met haar toetje vroegen we de bon en zijn we weer richting huis gegaan.

Dit was hem dan weer. Week nummer 6 is ook voorbij. Wat gaat de tijd toch snel voorbij! Voor je het  weet zit ik alweer in het vliegtuig naar Nederland... Maar zo ver is het gelukkig nog niet! Eerst moeten mij ouders en Charlotte haar ouder nog langs komen en moeten we nog een lijstje met dag tripjes afwerken. Genoeg tijd nog!

We hebben deze week maar 1 sombere dag gehad kwa weer, maar ik zit dan toch de hele dag binnen, en een sombere dag kwa uitje omdat alles tegen zat. Maar ik blijf het hier onwijs naar mijn zin hebben en wil nog niet naar huis toe. Gelukkig hoeft dat ook nog niet. Ik zeg Week nummer 7 I'm ready for you!

Kijk gerust naar de foto's die hier onder nog geplaatst zijn, Laat ook gerust een reactie achter hier beneden en dan spreek ik jullie volgende week weer!

Tot volgende week!

Adios Amigos!

De Golf van Gibraltar en Marokko in de verte 
Het puntje van Spanje en Marokko

Ruïne op een rots

Kasteel van Tarifa

Kerk van Tarifa

Kerk van Tarifa

Binnenkant kerk van Tarifa

Typisch surfers huisje

Pleintje in Tarifa


Geen opmerkingen:

Een reactie posten